دارویی

افتربایت – رفع خارش های گزیدگی

afterbite

افتر بایت باریج

AFTER BITE BARIJ

شکل دارویی

کرم موضعی 15 گرمی


ترکیبات موجود

آلوئه­ورا (Aloe vera)، همیشه بهار (Calendula officinalis) و بره­موم (Propolis)


 مواد مؤثره

فلاونوئیدها و ساپونین­ها


استاندارد شده

براساس وجود حداقل 15 درصد فلاونوئید تام برحسب کوئرستین و حداقل 5 درصد کربوهیدرات برحسب منوز در فرآورده


موارد مصرف

رفع خارش، سوزش، قرمزی و التهاب پوست پس از گزش حشرات، عوامل دیگر و پیشگیری از عفونت ثانویه محل گزش


 مکانیسم احتمالی اثر

همیشه بهار:

گل همیشه بهار حاوی کارتنوئیدها، فلاونوئیدها، ساپونوزیدها، کالندین، منگنز، تانن، موسیلاژ و اسانس می-باشد. مدت­ها است که خاصیت ضدالتهابی گل همیشه بهار ثابت شده و فرآورده­های آن برای رفع التهابات پوستی، سوختگی، بهبود زخم­ها و موارد مشابه به کار می­روند. در برخی از کشورها، درمان با همیشه بهار (Marigold Therapy) برای درمان مشکلات پوستی رایج است. فلاونوئیدهای موجود در همیشه بهار می­توانند از آزاد شدن هیستامین و تولید پروستاگلاندین­ها جلوگیری کنند، هم­چنین ساپونین­های این گیاه علاوه بر عمل فوق از آزاد شدن برادی کینین و بعضی از آنزیم­های پروتئولیتیک جلوگیری کرده و با کاهش نفوذپذیری مویرگ­ها، مانع ترشح پلاسما به داخل بافت­ها شده و مهاجرت گویچه­های سفید را به ناحیه ملتهب کاهش می­دهند. کارتنوئیدها به خصوص بتاکاروتن پیشتاز ویتامین آ بوده و به اثرات ضدالتهاب و التیام­بخش فلاونوئیدها و ساپونوزیدهای آن کمک می­کنند. کارتنوئیدها هم همراه با تانن موجود در گیاه در پیشگیری و بهبود حالت قرمزی ورم و درد نیز مؤثر هستند.

بره­موم:

این ماده توسط زنبورها مخصوصاً زنبورعسل (Apies mellifera) در داخل کندو ساخته می­شود. فلاونوئیدهای موجود در بره­موم، آنزیم­های مؤثر در گسستن غشای سلولی را مهار می­کند. گسستن غشای سلولی منجر به رهاسازی اسید چرب و به دنبال آن تولید اسید آراشیدونیک، پروستاگلاندین و لکوترین می­شود و این مواد باعث تراوش از مویرگ­ها شده و در نتیجه قرمزی پوست، آزاد شدن هیستامین، درد و تجمع مایعات را به دنبال دارد. بنابراین بره­موم از شروع فرآیند التهاب جلوگیری می­کند. بره­موم تولید آرشیدونیک اسید که منجر به ایجاد پروستاگلاندین می­شود را متوقف می­کند.

عصاره اتانولی بره­موم به خصوص تعدادی از فلاونوئیدهای موجود در آن مانند پینوسمبرین، پینواستروبین و استرهای اسید کافئیک دارای اثر بی­حس کننده موضعی بر روی قرینه موش و خرگوش است. اثر ضد دردی (که ممکن است در اثر خاصیت، بی­حسی موضعی ایجاد شود) و اثر ضدالتهابی پروپولیس بلغاری، به وسیله تست فرمالین در پای موش­های صحرایی بررسی و دوزهای 100 و 10 و  3 این ماده با دوز  10 ایندومتاسین مقایسه شده که در فاز اول آزمایش فقظ با دوز  100 عصاره به طور معناداری بی­درد ایجاد کرد () و سایر دوزها و ایندومتاسین در فاز اول مؤثر نبودند و در فاز دوم همه دوزها و ایندومتاسین به­طور معناداری () زمان درد را کاهش دادند که با افزایش دوز، اثر ضددردی بیشتر می­شد و در دوز  10 و  100 اثر عصاره بیشتر از ایندومتاسین بود. بره­موم دارای اثرات ضد قارچ، ضدباکتری و ضدویروس است.


آلوئه­ ورا:

ژل آلوئه­ورا ارای اثرات ضدالتهابی است که به آنزیم برادی کیناز و سالیسیلیک اسید موجود در آن مربوط است همچنین موجب رطوبت ­رسانی و طراوت پوست ناحیه گزش و نیش حشرات می­شود و دارای اثرات ضدمیکروبی و پیشگیری از عفونت می­باشد.


روش مصرف

مقدار لازم از کرم را روی محل به آرامی ماساژ دهید. در صورتی که اثرات گزش باقی ماند، مصرف را تا رفع کامل آن ادامه دهید. در مورد نیش زنبور ابتدا نیش را خارج کرده، سپس کرم را مصرف کنید. از پوشاندن ناحیه خودداری نمایید.


Iموارد منع مصرف و احتیاط

در صورت وجود سابقه حساسیت به اجزاء فرآورده منع مصرف دارد.

از تماس فرآورده با غشای مخاطی و چشم­ها اجتناب و در صورت تماس، ناحیه را با آب فراوان بشویید.


 عوارض جانبی

احتمال بروز واکنش­های حساسیتی در افراد مستعد وجود دارد.


 تداخلات دارویی

مدارک کافی در ارتباط با تداخل اثر این فرآورده با سایر داروها وجود ندارد.


 مصرف در دوران بارداری و شیردهی

از طرف شرکت سازنده مشخص نشده است.


 شرایط نگهداری

بلافاصله پس از استفاده در فرآورده را محکم ببندید و دور از نور، در دمای 30-15 درجه سانتی­گراد نگهداری نمایید.


 شرکت سازنده

باریج اسانس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *